Ślub konkordatowy niesie za sobą zarówno skutki wyznaniowe jak i prawne. By ślub konkordatowy wywoływał wyżej wymienione skutki musicie pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach. Koniecznie skorzystajcie z małej „ściągi”, którą dla Was przygotowałam 😉  1. Miejsce załatwienia spraw: 

  • Formalności urzędowe: Dowolny USC
  • Formalności kościelne: Parafia jednego z narzeczonych

2. Rezerwacja terminu:

  • Kościół, w którym odbędzie się ślub
  • Dokumenty urzędowe:
  • Dowód osobisty lub paszport,
  • Skrócony akt urodzenia
  • Zaświadczenie z USC stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa przed duchownym (ważne 6 miesięcy!)
  • Dokumenty Kościelne
  • Akt chrztu z adnotacją o bierzmowaniu (ważne 3 miesiące)
  • Świadectwo nauk przedmałżeńskich (ważne bezterminowo) 
  • Odbyte poradnictwo rodzinne (ważne bezterminowo)
  • Zaświadczenie o wygłoszonych zapowiedziach
  • Zaświadczenie o odbytych spowiedziach

3. Na miejscu 

  • Ustalenie daty ślubu
  • Podpisanie pisemnego zapewnienia, ze brak istnienia okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa Urząd Stanu Cywilnego
  • Sporządzenie protokołu przedślubnego

4. Terminy

  • Nie wcześniej niż 6 miesięcy przed ślubem formalności w USC
  • Najpóźniej 3 miesiące przed wyznaczonym terminem ślubu formalności w kancelarii parafialnej
  • 2-3 miesiące przed wyznaczonym terminem ślubu nauki w poradni rodzinnej i nauki przedmałżeńskie
  • Po około 2 tygodniach w USC gotowe są do odebrania skrócone akty ślubu bądź wysłane
  • W ciągu 5 dni od zawarcia związku małżeńskiego ksiadz zobowiązany jest powiadomić p tym fakcie USC

5. Wysokość opłat

  • Sporządzeniu aktu 84 zł
  • Ofiara „co łaska” dla księdza

6. Gdzie wnieść opłatę

  • w kasie USC lub na konto bankowe właściwego USC
  • W kancelarii parafialnej w terminie ustalonym przez księdza

6. Dodatkowe informacje

  • Przed samym ślubem kartki do spowiedzi dostarczyć
  • W przypadku ślubu poza parafią małżonków potrzebna jest licencja albo pisemna zgoda proboszcza parafii narzeczonej bądź narzeczonego na załatwienie formalności poza parafia. Licencja jest wystawiana w parafii jednego z małżonków lub w parafii zamieszkania.